خواص سبزی قورمه

سبزی قورمه

قورمه سبزی یک غذای اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان به حساب می آید و همین‌طور جز محبوب‌‌ترین غذاهای ایرانی هم هست. نکته‌ای که در تهیه قورمه سبزی وجود دارد این است که در شهر‌های مختلف دستور پخت متفاوتی دارد که این تفاوت به خاطر نسبت سبزی خورش قورمه سبزی ست. شما می توانید از قسمت محصولات این سبزی را به صورت آماده سفارش دهید (کلیک کنید). یکی از رایج‌ترین سوال‌ها در حین تهیه قورمه سبزی این است که سبزی قرمه سبزی شامل چیست ؟

سبزی خورش قورمه سبزی شامل چیست؟

اجزای اصلی ترکیبات سبزی خورشت قورمه سبزی ترکیبی از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است اما در هر شهر این میزان متفاوت است . هر کدام از این سبزی‌ها طعم و عطر متفاوتی به غذا می دهند و خواص متفاوتی دارند که در ادامه بررسی می کنیم :

سبزی گشنیز

سبزی گشنیز

سبزی گشنیز یک سبزی معطر است که برگ‌هایش به برگ‌های سبزی جعفری شباهت زیادی دارد اما تفاوت آنها در این است که برگ‌های سبزی گشنیز نسبت به برگ‌های سبزی جعفری لطیف‌تر هستند. گشنیز می‌تواند مانند یک آنتی ویروس و آنتی بیوتیک بسیار قوی و موثر بدن عمل کند. این سبزی دارای خواص و فواید زیادیست که یکی از خواص آن  این است که می‌تواند مانند یک میکروب کش قوی عمل کند و از سرایت بیماری‌ها به بدن جلوگیری کند. از دیگر خواص سبزی گشنیز می‌‌توان به تسکین درد صفرا، تسکین التهاب معده، افزایش اشتها وجلوگیری از صعود بخارات به مغز اشاره کرد. طبع سبزی گشنیز سرد و خشک است . (طبع: سودا)

سبزی تره

سبزی تره

تره نسبت به پیاز و پیازچه طعم متعادل‌تری دارد و به همین دلیل بسیار محبوب است . از نظر ظاهری شبیه به پیازچه است. سبزی تره دارای مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده که از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در آن می توان به آهن و کراتین اشاره کرد. از جمله خواص تره در سبزی قرمه سبزی عبارتند از خوش بو کردن دهان، درمان بواسیر، تقویت میل جنسی، بهبود هضم غذا، قاعده آوری، ادرار آوری. لازم به ذکر است طبع سبزی تره گرم و خشک است . (طبع: صفرا)

سبزی جعفری

سبزی جعفری

سبزی جعفری یک سبزی بسیار پر کاربرد و پرطرفدار است که از آن در بسیاری از غذا‌ها استفاده می‌شود . جعفری دارای آنتی اکسیدانی‌ به نام لوتئین است که موجب از بین رفتن استرس اکسیداتیو می شود . همچنین سبزی جعفری دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ،C، و K ست. از خواص جعفری می‌توان به مواردی مانند تقویت و رفع انسداد کبد، پاک کننده مثانه، رفع انسداد طحال، تقویت معده سرد، رفع سردی و رطوبت مغز و ادرار آوری اشاره کرد. طبع سبزی جعفری گرم و خشک است . (طبع: صفرا)

سبزی شنبلیله

سبزی شنبلیله

سبزی شنبلیله سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و غیره و ویتامین‌هاست و خواص فراوانی دارد . از جمله خواص سبزی شنبلیله در سبزی های خورش قورمه سبزی می‌توان به مواردی مانند تقویت ریه، تقویت میل جنسی و رفع دل پیچه، اشاره کرد. طبع سبزی شنبلیله گرم و خشک است. (طبع: صفرا)

اسفناج

اسفناج که در سبزی قرمه سبزی استفاده می شود غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و افزودن آن به دستور پخت غذاها برای سلامتی بسیار مفید است . موارد خاصیت و فواید این سبزی بسیار زیاد است که چند مورد از آنها را نام میبریم :

  • اسفناج خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
  • خاصیت قلیایی اسفناج، باعث پیشگیری از آکنه پوستی می‌شود. اسفناج همچنین غنی ازویتامینَ Aست که باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می‌شوند و کاهش میزان چربی پوست بسیار مفید است.
  • پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم کند و از ریزش مو جلوگیری کند. این ویتامین‌ها همچنین به مو کمک می کنند تا سریع تر رشد کند.
  • اسفناج خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان و ضد التهاب دارد. تحقیقات زیادی وجود دارند که نشون می‌دهد اسفناج چگونه به مقابله با سرطان کمک می‌کند. اسفناج همچنین نسبت به حفاظت از DNA عمل می‌کند و از پیری زودرس و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.
  • اسفناج در کانی سازی و جلوگیری از پوکی اسخوان نقش دارد .
  • اسفناج یک مکمل اصلی در هر رژیم غذایی در نظر گرفته می شود و می‌تواند کمبود آهن ناشی از مصرف نکردن گوشت را جبران کند.

نسبت سبزی خورش قورمه سبزی

ترکیبات سبزی خورش قورمه سبزی بسته به هر منطقه متفاوت است. معمولاً در تهران و برخی شهرهای ایران سبزی قورمه شامل: تره، جعفری، شنبلیله و اسفناج است .

این سبزیجات از فواید عالی و بی نظیری برخوردارند و هرکدام از دنیایی از خواص رو دارا هستند.

نسبت سبزی قورمه سبزی برای ده کیلو
تره ۵ کیلوگرم
جعفری ۲.۵ کیلوگرم
گشنیز ۱ کیلوگرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم
اسفناج ۵۰۰ گرم

تره 40 درصد از سبزی، جعفری 35 درصد، گشنیز 20 درصد و شنبلیله فقط 5 الی 7 درصد از سبزی را تشکیل می دهد. شنبلیله بوی تند و تیزی دارد و در صورت استفاده بیشتر طعم قورمه سبزی تلخ خواهدشد. برای خوشمزه شدن قورمه سبزی بسته به فصل حتماً چغندر یا اسفناج را هم به ترکیبات سبزی قرمه سبزی اضافه کنید.

منبع : دلینو

سفارش

شما می توانید برای کترینگ، مراسم، تالار، رستوران خود نیز از محصولات آماده و بسته بندی با وزن های مختلف ما استفاده کنید. برای مشاوره رایگان و دریافت قیمت سفارشات خود تماس بگیرید.

محصولات