تولید سالاد در تاریخ

خط تولید سالاد در گذر تاریخ

خط تولید سالاد در تاریخ چه تغییراتی داشته است؟ چگونه انواع سالاد وارد سبد غذایی افراد شد؟  آیا درباره اینکه مردم در ایران از چه دوره ای از سالاد مصرف می کردند و یا از اقلام وارداتی بوده است فکر کرده اید؟ تاریخچه سالاد بسته بندی و ترویج مصرف آن چیست؟
امروزه در هر فرهنگ و رژیم غذایی سالاد مورد استقبال مردم می باشد. هر فردی حداقل کمی از فواید و خواص مصرف سالاد می داند و از طعم آن لذت می برد. اما واژه سالاد دقیقا به چه معنا است؟

 

خط تولید سالاد در گذر تاریخ

معنای سالاد (Salad)

واژه سالاد (Salad) از کلمه ی فرانسوی (Salade) با مفهوم یکسان آمده است. و این کلمه ی فرانسوی خود نیز از کلمه ی لاتینی (Salty) یا  (Salata)  گرفته شده است. در زبان انگلیسی، کلمه سالاد (Salad یا Sallet) از قرن ۱۴ استفاده شده است. انتخاب این نام برای چنین خوراک دلپذیری، به دلیل استفاده از نمک در سبزیجات و شور کردن و مزه دار کردن روغن و سس سرکه به عنوان چاشنی می باشید.

عبارت “Salty days” با مفهوم “زمان بی تجربگی جوانی” اولین بار توسط نویسنده ی مشهور، شکسپیر، در سال ۱۶۰۶ ثبت شده است. این در حالی است که عبارت “Salad bar” (نوار سالاد) که اشاره به یک وعده ی سبک بوفه دارد، در زبان انگلیسی آمریکایی در سال ۱۹۷۶ ثبت گردیده است.
این واژه از زبان فرانسوی به زبان فارسی اضافه شده است. پس در لغت نامه ها تعریفی که برای کلمه سالاد آورده اند در واقع اصالت ایرانی ندارد و صرفاً تعریفی برای درک و شناخت این کلمه برای عموم است.

تاریخچه سالاد

قدمت “سالاد” به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد. طبق آنچه در تاریخ آمده است ایرانیان برای تامین سلامت و غذای خانواده بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده می کردند. از این رو برای نگهداری بهتر و افزایش ماندگاری و نیز طعم بهتر، به آنها نمک، سرکه و یا روغن می افزودند.

ایرانیان برای این رسم خود نام و مشخصه خاصی در نظر نگرفته بودند. تا اینکه در درگیری های بین ایران و روم، این سنت مفید و زیبای ایرانی وارد اروپا شد. گفته می شود این افزودنی ها به سبزیجات بیشتر مورد توجه فرانسوی ها قرار گرفت و نام سالاد را برای این ترکیب بی نظیر انتخاب کردند.. این کلمه به آمریکا نیز منتقل شد و  با همان لفظ فرانسوی ولی نوشتاری کمی متفاوت (Salad) رواج یافت. آمریکایی ها که در خوراکشان اغلب از  سیب زمینی استفاده می کردند، از ابتکار ایرانی ها و فرانسوی ها بهره برده و ابتدا سالادی با استفاده از سیب زمینی تدارک دیدند.

این تغییر و تحولات بشدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. درگذر زمان تولید سالاد خود تبدیل به صنعتی گسترده در صنعت غذایی شد. این تنوع از محصولات که در خط تولید سالاد بسیاری از کارخانجات قرار دارد، در نتیجه تبادل فرهنگ غذایی بین کشورها و سالیان طولانی تحقیق و بررسی در امر تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته ای است که امر تولید سالاد را در تعداد بالا و حجم زیاد میسر نموده است. امروزه بازار خرید سالاد آماده و بسته بندی شده بسیار داغ و پر رونق است.


منبع: میوه و تره بار ایران

سفارش

شما می توانید برای کترینگ، مراسم، تالار، رستوران خود نیز از محصولات آماده و بسته بندی با وزن های مختلف ما استفاده کنید. برای مشاوره رایگان و دریافت قیمت سفارشات خود تماس بگیرید.

محصولات